Personalehåndbogen

Personalehåndbogen – medarbejderhåndbogen – personalepolitik

En ramme for jeres arbejdsplads

Hvis det er hos jer, som så mange andre steder, så er det ofte ikke personalehåndbogen, der bliver prioriteret. Hvis den findes, så ligger den sandsynligvis i bunken eller står på huskelisten som et punkt, der giver dårlig samvittighed, fordi håndbogen skal opdateres og lige gennemskrives igen.

Skriv eller ring til mig. Det er en opgave, jeg nemt kan hjælpe med.

Har I brug for inspiration til, hvad en personalehåndbog kan indeholde i overskrifter, så download en inspirationsliste her.

Personalehåndbogen kan være et vigtigt juridisk dokument,

der beskriver forhold som gør sig gældende i ansættelsesforholdet ud over ansættelseskontakten.
Personalehåndbogen er en præcision af supplerende regler og rettigheder på arbejdspladsen.

Det er ikke et krav, at en virksomhed skal have en personalehåndbog. Det kan dog hurtig betale sig. For nye medarbejdere kan personalehåndbogen være et vigtigt førstehåndskendskab – både fordi virksomheden tager sig professionelt ud og fordi det gennem personalehåndbogen bliver klart, hvad virksomheden forventer.

Kommer det til en tvist med medarbejderne, kan det være en støtte
at kunne dokumentere klare retningslinjer for, hvad der er i orden og ikke er i
orden på arbejdspladsen.

Har I en personalehåndbog, er der brug for I løbende opdaterer den – som minimum én gang om året. Ofte sker der flere ændringer, end man lige går og tænker på. Nye aftaler, nye tiltag, nye områder der kunne være gode at få beskrevet.

Gode råd:

  • Skriv i et sprog så alle kan forstår, hvad der står
  • Målret indholdet til alle medarbejdere og ikke kun nye medarbejdere
  • Overvej strukturen – kategori inddeling eller fx alfabetisk
  • Hold tungen lige i munden ift. om der er tale om væsentlige ændringer i ansættelsesforholdet, når I laver og/eller redigerer personalehåndbogen
  • Skriv kun ting som afspejler praksis. Der skal være overensstemmelse mellem hvad der står i personalehåndbogen og hvad man gør i hverdagen
  • Undgå gengivelse af regler fra gældende overenskomster eller lovgivning – henvis i stedet
  • Vær opmærksom på, at det er et lovkrav, at virksomheden har formuleret en ryge-politik, ligesom nogle overenskomster kan have krav om, at personalepolitikken skal regulere bestemte forhold.